Wat is marketing?
Op deze vraag is een simpel antwoord mogelijk “marketing is alle activiteiten verricht door ruilsubjecten, die erop gericht zijn om ruiltransacties te bevorderen, te vergemakkelijken en te bespoedigen”. Dit is de betekenis maar er zijn verschillende manieren hoe je marketing kunt toepassen en die zal ik ook uitleggen aan de hand van deze blogs.
Marketingmix
Hier begint het allemaal mee want zonder de marketingmix zou er ook geen marketing kunnen bestaan. De 4 belangrijkste van de marketingmix ook wel de 4 P’s genoemd zijn:
– Plaats: waar ga je het product verkopen?
– Prijs: welke prijs geeft je het product?
– Product: welke eigenschappen heeft het product?
– Promotie: hoe ga je het product promoten?
Zoals ik al zei en dat word op het internet ook nog eens bevestigd zouden dit de 4 belangrijkste P’s van de marketingmix zijn. Hier ben ik het van de ene kant wel mee eens maar van de andere kant ook niet, want wat nou als je geen product zou hebben? In mijn ogen is de P van product het meest belangrijk aangezien je zonder product geen prijs kunt bepalen want het is namelijk moeilijk om gebakken lucht te verkopen. Ook zou je niks kunnen promoten en tenslotte waarom zou je jezelf ergens gaan vestigen met de bedoeling om iets te verkopen als je niks hebt om te verkopen? Het zou voor mij een stuk begrijpelijker zijn als ze de P van product in het midden zouden zetten en de rest erom heen zouden bouwen, dan alles in dezelfde belangengroep te zetten.
Wat houden de 4 P’s in?
Een marketingbeleid berust altijd op een uitgebreide uitwerking van de marketingmix. De elementen moeten goed op elkaar afgestemd zijn om doeltreffend te zijn. Met een stylish product dat niet gepromoot word kom je namelijk nergens mee!
Plaats:
Dit element word ook wel distributie genoemd. Hierbij gaat het er uiteindelijk om hoe het product bij de consument terecht komt. Oftewel via welk distributiekanaal? Ga ik het product direct aan de consument verkopen of schakel ik een tussenpersoon in? Het product moet op de juiste tijd op de juiste plaats aankomen en hiervoor is een efficiënt distributiesysteem voor nodig dat ook wel JIT word genoemd, oftewel Just In Time. Dit wil zeggen dat de producten geleverd worden wanneer ze nodig zijn en er dus geen sprake is van voorraadvorming.
Prijs:
Dit is het uiteindelijke bedrag dat de consument voor het product of dienst moet betalen. Verschillende elementen die hierin spelen zijn o.a. de kostprijs, de prijzen van de concurrenten en natuurlijk de elasticiteit van het product of dienst.
Bedrijven hebben verschillende strategieën die ze zo optimaal mogelijk proberen te gebruiken om deze P tot zijn volledige recht te laten komen. Zoals de prijsstelling die ze gaan hanteren, of het product/dienst snel of juist langzaam winst moet gaan opleveren. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat ze het product expres exclusief laten lijken zodat de consument bereid is om een hogere prijs te betalen. Dit zijn maar een paar van de honderden strategieën die worden gebruikt.
Product:
Het product kan zowel materialistisch als niet materialistisch zijn, het product wil zeggen dat het een dienst of goed is dat de behoeften van de mensen (consumenten) vervult. Er zijn verschillende dingen die bij het product aansluiten zodat het 1 geheel word zoals de verpakking, het merk etc. etc. hiervoor worden velen marketingstrategieën op los gelaten om er uiteindelijk voor te zorgen dat hun product of dienst het meest aantrekkelijk word voor de consument. Een voorbeeld hiervan zou kunnen zijn dat bedrijven hun verpakking zo simpel mogelijk maken zodat het snel maar ook goedkoop verkocht kan worden. Of dat ze het juist andersom doen en zo zijn er nog veel meer dingen die je hiervoor zou kunnen bedenken.
Promotie:
Bij promotie moet je denken aan alle activiteiten die het bedrijf doet om het product te gaan verkopen, dit kan op verschillende manieren zoals: een reclame op de televisie, een advertentie in een tijdschrift of website maar zelf al praten mensen op de radio over jouw product of dienst is het al promotie. Bedrijven kunnen verschillende doelstellingen hebben bij het promoten van het product zoals de naamsbekendheid van het bedrijf zelf, ervoor zorgen dat het product meer verkoopt of laten zien dat het juist een exclusief product is wat juist niemand heeft, maar er zijn er natuurlijk nog veel meer.
Conclusie:
Een bedrijf kan simpelweg niet zonder de 4 P’s deze worden altijd wel gebruikt en het ene bedrijf is hier beter in dan het andere. Het beste is natuurlijk als ze deze marketingmix bewust inzetten op een dusdanige manier dat hun product of dienst het maximale eruit haalt wat erin zit.