Tegenwoordig is Social Media niet meer weg te denken, zowat iedereen heeft een account (bijvoorbeeld op Facebook of Twitter) of maakt er gebruik van (bijvoorbeeld Youtube). Het is daarom eigenlijk vanzelfsprekend dat ook bedrijven een account moeten hebben. Maar wat kunnen bedrijven hier mee? Dat is de vraag maar daarop is een simpel antwoord en dat is namelijk Social Media marketing, dit staat voor het verkrijgen van websitebezoek of aandacht doormiddel van het gebruik van Social Media.
Social Media?
Social Media is de verzamelnaam van alle online platformen bij elkaar, vaak makkelijk toegankelijk, waarbij niet een professionele redactie maar de gebruikers content creëren. Een aantal voorbeelden zijn blogs, een forum of bepaalde kanalen zoals Twitter, LinkIn of Facebook. Wat een van de belangrijkste kenmerken van het Social Media is, is dat er een mogelijkheid is tot interactie en dat er een discussie aangegaan kan worden door de gebruikers onderling.
Het 7 stappenplan
Hier zal ik in 7 stappen uitleggen hoe je met Social Media omgaat als bedrijf zijnde.
Stap 1
Bedenk wat je doelstelling is, waarom wil je Social Media gaan gebruiken? Dit kan zijn om je naamsbekendheid te vergroten maar het kan ook zijn om meer omzet te maken. De redenen voor het gebruik van Social Media kunnen verschillen per bedrijf maar wat altijd belangrijk is dat je meerdere doelstelling vaststelt waarom je het wil gebruiken.
Stap 2
Nu je weet wat je wil bereiken is het belangrijk om te kijken wie je wil bereiken en dit doe je door de doelgroep te definiëren. De doelgroep is misschien wel de belangrijkste stap want aan de hand van je doelgroep kies je wel kanaal je gaat gebruiken. Om je doelgroep goed te kunnen selecteren moet je kijken naar het mogelijk bereik dat je hebt per kanaal en hierop je Social Media marketing campagne op richten.
Stap 3
Weet wat er speelt, als bedrijf heb je een bepaald merk en dit is een van de meest belangrijke bezittingen. Natuurlijk wil je weten wat erover gezegd wordt en nog belangrijker door wie. Het is belangrijk in te grijpen op het moment dat het nodig is, dit kan bijvoorbeeld zijn als iemand slecht over je merk praat of leugens aan het verspreiden is. Hierbij is het ook noodzakelijk voor je bedrijf dat je regelmatig kijkt wat er op jouw eigen Social Media kanalen gedaan wordt.
Stap 4
In de voorgaande stappen heb je als het goed is de doelstelling en de doelgroep vastgelegd en geluisterd naar de doelgroep. Door naar de doelgroep te luisteren weet je ook op welke kanalen ze aanwezig zijn en hierop ga je actief aan de gang.
Stap 5
Nu je het voorwerk hebt gedaan ga je aan de hand van de vorige stappen aan de slag met de content die je op je kanaal gaat plaatsen. Dit kunnen verschillende dingen zijn zoals teksten of kleine posts maar het kunnen ook video’s of afbeeldingen zijn.
Stap 6
Het moment is eindelijk aangebroken om mensen actief uit te nodigen of likes te gaan verzamelen en vervolgens in de dialoog te treden. Zorg ervoor dat je voldoende capaciteit hebt om de binnenkomende reacties of aanvragen of feedback snel en fatsoenlijk afhandelt. Beloon als het ware de mensen die een positieve reactie op Facebook door hun reactie te liken en hopelijk word die mening gedeeld door nog meer mensen.
Stap 7
In de vorige stappen hebben we de strategie geformuleerd en zijn we begonnen met communiceren. Nu gaan we ook daadwerkelijk kijken of we de doelstelling gehaald hebben door te gaan meten. Je kunt dit bijvoorbeeld doen met Google Analytics maar er zijn natuurlijk nog genoeg andere manieren om niet alleen je website te meten maar ook je Social Media kanalen.